The Potential of "Pelak" as a Science Learning Media at SMP Negeri 5 Kerinci on Plant Diversity Material
DOI:
https://doi.org/10.30631/jcps.v3i1.2639Keywords:
Plant Diversity, Pelak, PotentialAbstract
Pelak or garden is land owned by the community for planting various kinds of plants which is located not far from the house. Pelak has the potential as a real learning medium. This research aims to find out the types of plants found in Pelak and the potential of Pelak as a science learning medium, especially plant diversity material at SMPN 5 Kerinci. This research uses a qualitative approach. Data was collected through interviews and observations. The resource person for this research is the owner of Pelak and the 7th grade science teacher. Based on the research results, it is known that in Pelak around SMP Negeri 5 Kerinci there are a variety of plants consisting of 9 types of plants. Five of them fall into the monocot group and 4 dicots. Of the several types of plants, the most numerous are the zingiberaceae group. The potential of acting as a learning medium can be seen from the diversity of plants, the close distance to schools, the shady and comfortable atmosphere, the security in the surrounding area which is maintained because it is close to residential areas, the existence of internet access which can support students in obtaining learning information online and The surrounding environment provides opportunities for students to learn directly from real objects.
References
Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173
Badan, W., Sumber, P., Manusia, D., Riau, P., Baru, P., & Riau, P. (2002). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. 3(14), 12.
Bahij, A. Al, Santi, A. U. P., & Prastiwi, D. A. (2018). Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar sebagai Media Ajar di Sekolah Dasar Negeri 2 Sirah Pulo Padang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Era Revolusi, Hal: 89-106. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SNP/issue/view/254
Basuki, R. (2014). Identifikasi Permasalahan dan Analisis Usahatani Bawang Merah di Dataran Tinggi Pada Musim Hujan di Kabupaten Majalengka ( Problems Identification and Shallots Farming Analyze in the Highland at Rainy Season in Majalengka District ). Balai Penelitian Tanaman Sayuran Jurnal Hortikultura, 24(3), 266–275.
Boleu, F. I., Sudrajat, T. A., Keno, A., Samloy, V., & Saketa, J. (2021). Pemanfaatan Kebun Pekarangan untuk Pemenuhan Pangan Keluarga pada Masa Pandemi Covid-19. KAMBOTI: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 1(2), 154–165. https://doi.org/10.51135/kambotivol1iss2pp154-165
Fahri, M. U. (2020). Media Pembelajaran Realia. Journal Article, November, 1–3.
Fahryl, N., & Novita, C. (2019). Kunyit (Curcuma domestica Val) sebagai Terapi Artritis Gout. Majority, 8(1), 251–255.
Fauzi, M., Kardhinata, E. H., & Putri, L. A. P. (2015). Identifikasi dan Inventarisasi Genotip Tanaman Ubi kayu (Manihot esculenta Crantz) di Kabupaten Serdang Bedagai Sumatera Utara. Jurnal Online Agroekoteknologi, 3(3), 1082–1088.
History, A. (2020). Penggunaan Media Nyata ( konkret ) Untuk Meningkatkan Pembelajaran Pada Peserta Didik. 3(3), 1748–1752.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran biologi di sekolah. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117. www.juliwi.com
Jannah, A. B. S. N., Ramadanti, K., & Uyun, K. (2022). Identifikasi Ciri Morfologi pada Lengkuas (Alpinia galanga) dan Bangle (Zingiber purpureum) di Desa Mesjid Priyayi, Kecamatan Kasemen, Kota Serang, Banten. Tropical Bioscience: Journal of Biological Science, 2(1), 27–34. https://doi.org/10.32678/tropicalbiosci.v2i1.6240
Khairurraziqin, Z. (2022). Implementasi Media Pembelajaran Realia Pada Mata Pelajaran Biologi Siswa Kelas X Ipa-2 Ma Nurul Islam Sumenep. http://digilib.uinkhas.ac.id/10675/1/Skripsi Full Zubil Watermark.Pdf
Murdiyah, Y., Murwanti, A., & Oetopo, A. (2022). Pemanfaatan Serat Limbah Serai Dapur (Cymbopogon Citratus) Sebagai Kertas Seni. Serat Rupa Journal Of Design, 6(1), 40–52. Https://Doi.Org/10.28932/Srjd.V6i1.3371
Nofrita, N. (2023). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Mi Darus Sa'adah Jekulo Kudus. Iluminasi: Journal Of Research In Education, 1(2), 85–98. Https://Doi.Org/10.54168/Iluminasi.V1i2.182
Nugrahani, R., Andayani, Y., & Hakim, A. (2016). Skrining Fitokimia Dari Ekstrak Buah Buncis (Phaseolus Vulgaris L) Dalam Sediaan Serbuk. Jurnal Penelitian Pendidikan Ipa, 2(1). Https://Doi.Org/10.29303/Jppipa.V2i1.38
Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.
Rambitan, V. M. M. (2013). Pengembangan Paket Media Pembelajaran Berbasis Lingkungan Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Kehidupan Terkait Konsep IPA Biologi Siswa Kelas VII SMP Samarinda. Prosiding Seminar Nasional X Pendidikan Biologi, 1–9.
Redi Aryanta, I. W. (2019). Manfaat Jahe Untuk Kesehatan. Widya Kesehatan, 1(2), 39–43. https://doi.org/10.32795/widyakesehatan.v1i2.463
Rofisian, N. (2017). Lingkungan Sekitar Sekolah Sebagai Media Pembelajaran IPA. Magistra, 99, 84–90. http://digilib.uin-suka.ac.id/24818/1/1320422024_BAB-I_IV-atau-V_DAFTAR-PUSTAKA.pdf
Sobir, Miftahudin, & Helmi, S. (2018). Respon Morfologi dan Fisiologi Genotipe Terung (Solanum melongena L.) terhadap Cekaman Salinitas. Jurnal Hortikultura Indonesia, 9(2), 131–138. https://doi.org/10.29244/jhi.9.2.131-138
Soepomo, P. (2013). Sistem Identifikasi Citra Jenis Cabai (Capsicum Annum L.) Menggunakan Metode Klasifikasi City Block Distance. JSTIE (Jurnal Sarjana Teknik Informatika) (E-Journal), 1(2), 409–418.
Sujadmiko, H., Sulastri, S., & Sabbithah, S. (2012). Keanekaragaman Tumbuhan. Educa, 2(2), 6–8.
Susanti, Affrida, Z., & Fahyuni, E. F. (2017). Jenis Jenis Media Dalam Pembelajaran. Umsida, 1(1), 1–17.
Susilo, M. J. (2018). Analisis potensi lingkungan sekitar sebagai sumber belajar biologi yang berdayaguna. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 541–546.
Syaifulloh, S. H., Pendidikan, J., Pengetahuan, I., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., & Syarif, N. (2016). Pemanfaatan lingkungan alam sebagai media pembelajaran ips (studi kasus: sekolah alam bintaro).
Tiara, T. (2022). Potensi Semurup Sebagai Laboratorium Alam Penunjang Pembelajaran di Jurusan Tadris Biologi. Journal on Education, 04(04), 1685–1695. https://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/2491%0Ahttps://www.jonedu.org/index.php/joe/article/download/2491/2126
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tiara, Grasya Putri Wilia, Novinovrita, Dalli Yulio Saputra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Curriculum and Pedagogic Studies (JCPS) is published under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License / Attribution - Non Commercial-Share Alike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compose, modify and obtain these materials for any purpose, as long as they give credit to the author for the original copyright.





