Efektifitas Pelatihan Bahasa Isyarat Dasar bagi Calon Guru Inklusi di Wilayah Provinsi Banten

Authors

  • Perdana UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Meiliawati UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Rukmayadi
  • Syafaat Syafaat UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Teguh Ardianto STKIP Babunnajah Pandeglang

DOI:

https://doi.org/10.30631/jdsr.v1i1.1328

Keywords:

Bahasa Isyarat Dasar, Sekolah Inklusif

Abstract

The word inclusive refers to a positive thing: an effort to unite children with disabilities by providing practical and comprehensive teaching methods (Sukadari, 2019). One thing which is important in implementing inclusive education is the readiness of the teachers by improving their competencies to adapt with inclusive students. Therefore, this research is aimed to explore the ability of prospective teachers in facing the era of inclusive-based education.The scope of this research is limited to analyze the linguistics ability, in this case the ability to comprehend basic-sign language, and the spirit of inclusive education in UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten. This research is based on the thoughts that prospective teachers need to be equipped with sign language that will be useful for them when they are teaching in inclusive schools. The results showed that the sign language skills of prospective teachers were still very limited. However, after learning sign language, their ability increases by 100%.In other words, prospective teachers are ready to adapt when they teach in inclusive schools later.

Keywords: Basic-Sign Language, Inclusive Education, Inclusive School

References

Bharoto, A. (2014). Bahasa isyarat Yogyakarta. Depok: FIB-UI.

Depdikbud RI. (1997). SIBI/Sistem isyarat bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Depdikbud RI. (2019). PBS di sekolah penyelenggara pendidikan inklusi.

Isma, S. (2012). Signing varieties in Jakarta and Yogyakarta: dialect or separate languages? MA Thesis. The Chinese University of Hong Kong.

Kamus sistem isyarat bahasa Indonesia. (2008). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Palfreyman, N. B. (2013). Form, function, and the grammaticalisation of completive

markers in the sign language varieties of Solo and Makassar.

UU No. 20 Tahun 2003 (Pasal 16) tentang Sistem Pendidikan Nasional.

UU No. 23 Tahun 2002 (Pasal 51) tentang Perlindungan Anak.

UU No. 4 Tahun 1997 (Pasal 6) tentang Penyandang Cacat.

Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 (Pasal 41).

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI No. 70 Tahun 2009 (Pasal 1).

Peraturan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi No. 16 Tahun 2009

(Pasal 3) tentang Profesi Guru dan Angka Kreditnya.

Peraturan Pemerintah No. 17 Tahun 2010 (Pasal 133) tentang Pengelolaan Penyelenggaraan

Pendidikan.

Suwiryo, A. I. (2013). Mouth movement patterns in Jakarta and Yogyakarta sign Language: A preliminary study. MA Thesis. The Chinese University of Hong Kong.

Syugianto, A. (2014). Pemaknaan tunarungu dalam penyampaian informasi oleh SLI. Jurusan broadcasting Universitas Mercubuana.

Tarmansyah. (2007). Inklusi pendidikan untuk semua. Jakarta: Depdiknas.

Stamp, R., et al. Sociolinguistic variation and change of British sign language number signs.

Diakses pada tanggal 16 Juni 2021, pada www.purdue.edu/tislr10.

Variation in Indonesian sign language. Diakses pada tanggal 2 Juli 2021, pada https://lingweb.eva.mpg.de/archive/jakarta/isloj3/abstracts/Palfreyman.pdf.

Ketua DPRD Banten Ingin Wujudkan Banten menjadi Provinsi Ramah Disabilitas. Diakses pada

tanggal 26 Juni 2022, pada https://persepsi.co.id/2022/04/06/ketua-dprd-banten-ingin-wujudkan-banten-menjadi-provinsi-ramah-disabilitas/.

Revisi P3SPS. Diakses pada tanggal 25 September 2021, pada http://www.kpi.go.id/index.php/id/umum/38-dalam-negeri/36342-revisi-p3sps-kpi-terima-masukan-di-bidang-kesehatan-iklan-perlindungan-anak-perempuan-dan-disabilitas.

Penerapan pendidikan inklusif di Indonesia. Diakses pada tanggal 25 Juli 2021, pada https://www.kompasiana.com/azrielrusdillah/5ffc1d598ede4823650967a2/penerapan-pendidikan-inklusif-di-indonesia.

INKLUSI: Journal of Disability Studies. Diakses 22 November 2021, pada http://ejournal.uin-suka.ac.id/pusat/inklusi/article/view/2471 .

Program Studi PGMI. Diakses pada 22 November 2021, pada https://pgmi.uinbanten.ac.id/ .

Jumlah ODK Tinggi, Dinsos Banten Dorong Lahirnya Komisi Disabilitas. Diakses pada 2 Mei 2022, pada https://www.bantennews.co.id/jumlah-odk-tinggi-dinsos-banten-dorong-lahirnya-komisi-disabilitas/ .

Downloads

Published

2023-10-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Efektifitas Pelatihan Bahasa Isyarat Dasar bagi Calon Guru Inklusi di Wilayah Provinsi Banten. (2023). Journal of Dissability Studies and Research (JDSR), 1(1), 14-27. https://doi.org/10.30631/jdsr.v1i1.1328