Analisis Etika Bisnis Islam Terhadap Kegiatan Ekonomi (Studi PAda Usaha Depot Air Minum Pondok Pesantren Pancasila Bengkulu)
DOI:
https://doi.org/10.30631/ijoieb.v10i2.3738Keywords:
Islamic Business Ethics, Production, Distribution, ConsumptionAbstract
This study aims to analyze the application of Islamic business ethics in economic activities at the refill drinking water depot of Pancasila Islamic Boarding School in Bengkulu. The research focuses on production, distribution, and consumption aspects, using a qualitative descriptive approach. Data were collected through observation, interviews, and documentation involving 10 informants consisting of the management, employees, and consumers. The results show that the implementation of Islamic business ethics is fairly good, reflected in efforts to maintain product halalness, fair pricing, and consumer satisfaction. However, some challenges remain, such as machine maintenance, water quality testing, and limited marketing reach. The study finds that applying Islamic business ethics strengthens public trust, enhances economic independence, and promotes a sustainable business model aligned with Islamic values. The novelty of this study lies in its exploration of how Islamic ethical principles can support pesantren-based entrepreneurship to achieve both spiritual and economic sustainability.
References
Aziz, Abdul. 2013. Etika Bisnis Perspektif Islam, Bandung: Alfabeta.
Badroen, Faisal. 2007. Etika Bisnis Dalam Islam, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Darmawati. 2017. Etika Bisnis dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenadamedia Group.
Khairinal dan Muazza. 2019. Ilmu Ekonomi Dalam PLP, Jambi: Salim Media Indonesia.
Rahayu, Puji T. 2019. Pelaku Kegiatan Ekonomi, Semarang: ALPRIN.
Amalia. 2014. Etika Bisnis Islam: Konsep Dan Implementasi Pada Pelaku Usaha Kecil. Al – Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 2 (2), 116-127.
Aulia, Riska, dan Sandra Dewi. 2024. Peran Usaha Air Minum Isi Ulang dalam Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Kota Padang Panjang Ditinjau dari Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen dan Bisnis, 3 (4), 208–221.
Bidin dan Sukti, Surya. 2025. Etika Produksi dalam Islam: Menjaga Keseimbangan Antara Profit dan Keadilan Sosial. Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 2 (1), 2293-2305.
Cahyono, Andi, Imam Mahdi, dan Moch. Iqbal. 2024. Analisis Penerapan Prinsip Etika Bisnis Islam dalam Praktik Bisnis Isi Ulang Parfum. Jurnal Baabu Al-Ilmi, 9 (1), 49–58.
Khoerunnisah, Firda, Maharani Kisanda, dan Nuriah. 2025. Etika Konsumsi Islam dalam Perspektif Ekonomi Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 5 (1), 12–25.
Laia, Darman Hati, dan Mesri Silalahi. 2023. Rancang Bangun Aplikasi Pemesanan Air Galon pada Depot Windy Berbasis Android. Computer and Science Industrial Engineering (COMASIE), 8 (1), 47–56.
Pertiwi, Dewi dan Sukardi, Ahmad. 2023. Analisis Pengaruh Distribusi dan Harga Terhadap Peningkatan Penjualan Produk. Menawan: Jurnal Riset dan Publikasi Ilmu Ekonomi, 1 (6), 42-50.
Putri, Mela Apniza, Rosmayani dan Rosmita. 2018. Analisis Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Saluran Distribusi Usaha Kecil Menengah (Ukm) (Survei pada Kue Bangkit ‘’Syempana’’ di Kota Pekan Baru). Jurnal Valuta, 4 (2), 116-137.
Soewarno, Hasmiana dan Faiza. 2016. Kendala – Kendala yang Dihadapi Guru dalam Manfaatkan Media Berbasis Komputer di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Prodi PGSD FKIP Unsiyah, 1 (1), 21-30.
Tasriani, Rina, dan Febria. 2022. Konsep Distribusi dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 7 (2), 130–141.
Terisna, Sari Shintya, dan Rahmawati Azizah. 2023. Penerapan Etika Bisnis Islam pada Masyarakat Modern. Jurnal Manajemen Bisnis Syariah, 3 (2), 1–20.
Telung, Utari, Micahel Mantiri dan Josef Kairupan. 2019. Dampak Pemekaran Desa dalam Menjaga Keamanan dan Ketertiban Masyarakat (Studi di Desa Raringis, Raringis Utara, Raringis Selatan, Kecamatan Lawongan Barat. Jurnal Jurusan Ilmu Pemerintahan, 3 (3), 1-8.
Wiranda, Deby dan Richard. 2021. Analisis Perbedaan Pengeluaran Konsumsi Pengemudi Ojek Online Grab Sebelum dan Sesudah Menjadi Pengemudi Ojek Online di Kota Manado. Jurnal Berkalah Efisiensi, 21 (1), 37-46.
Ahmad Badawi. 2022 . Analisis Penerapan Prinsip Etika Bisnis Islam dalam Kegiatan Usaha Pedagang Tahu di Pasar Sumoroto Kabupaten Ponorogo. Skripsi Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Hani Sholihah. 2020. Etika Bisnis Islam Ditinjau dari Perspektif Maqāṣid al-Syarī‘ah. Skripsi Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alfiyyah Agasi, Desi Isnaini, Andi Cahyono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








