KRITIK ATAS KRITIK MATAN JONATHAN A.C. BROWN

Authors

  • Nur Kholis Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.30631/tjd.v20i1.152

Keywords:

Kritik Matan, Subjektivitas Perawi, Ilmu Hadis

Abstract

This paper examines the thesis of Jonathan A.C. Brown in his article, entitled The Rules of Matn Criticism: There Are No Rules. One of the critical issues highlighted by Jonathan A.C. Brown in this paper that deserves to be investigated is the potential for subjectivity in the practice of matn criticism. The matn criticism referred to here is more directed to the criticism of the substance of matn; that the content of a hadith must be in line with or not contradict several arguments (dalil) such as verses of the Koran, more authentic hadiths, historical facts, reason and senses or science. Up to now, scholars have not agreed on what can be used as indicators of matn criticism. The potential for subjectivity can also occur in determining the coherence of the content of a hadith with the arguments mentioned earlier (dalil). Using an analytical approach and the perspective of hadith sciences as an analytical tool, the author assesses what Jonathan A.C. Brown has discussed in his article as a scientific finding that deserves to be examined in depth. In addition, this paper provides a scientific argument as to why scholars place more emphasis on sanad criticism as the initial and primary step in the hadith validation process rather than matn criticism. The author also finds that the authoritative subjective theory proposed by Jonathan A.C. Brown to tackle the element of subjectivity is an idea that scientifically deserves to be used as a standard of reference and further discussion.

 

Tulisan ini menelaah ulang pemikiran Jonathan A.C. Brown dalam karyanya The Rules Matn Criticism: There Are No Rules. Salah satu problem penting yang diangkat oleh Jonathan Brown dalam tulisan ini yang layak untuk dikaji adalah adanya potensi subjektifitas dalam praktek kerja kritik matan. Kritik matan yang dimaksud di sini lebih mengarah kepada kritik substansi matan bahwa kandungan sebuah hadis haruslah sejalan atau tidak bertentangan dengan sejumlah dalil seperti ayat al-Quran, hadis yang lebih sahih, fakta sejarah, akal dan indera atau ilmu pengetahuan. Para ulama hingga kini belum bersepakat atas apa saja yang dapat dijadikan indikator yang harus koheren, potensi subjektifitas tersebut juga dapat terjadi pada praktek menentukan koherensi kandungan sebuah hadis dengan dalil yang telah disebutkan tadi. Dengan menggunakan pendekatan analitis dan cara pandang ilmu hadis sebagai payung besar, penulis menilai apa yang diangkat oleh Jonathan A.C. Brown merupakan temuan ilmiah yang layak untuk dikaji secara mendalam. Selain itu pula, tulisan ini memberikan argumentasi ilmiah kenapa para ulama lebih menitik beratkan kritik sanad sebagai langkah awal dan pokok dalam proses validasi hadis dibanding kritik matan. Penulis juga menemukan teori subjektif otoritatif yang diajukan oleh Jonathan Brown untuk menanggulangi unsur subjektifitas merupakan sebuah gagasan yang secara ilmiah layak untuk dijadikan bahan acuan dan penelitian lebih lanjut.

References

Ad-Dainurī, Abū Muḥammad ‘Abdullah bin Muslim bin Qutaibah. ‘Ta’wīl Mukhtalif Al-Ḥadīṡ’, 1999. http: Al- Maktabah al-Islāmiyyah.

Al-Adlābī, Ṣalāḥuddīn bin Aḥmad. Manhāj An-Naqd Al-Matn ‘inda ‘Ulamā Al-Ḥadīṡ. Beirut: Dar al- Afāq al-Jadīdah, 1983.

Al-Baghdadi, al-Khatib. Al- Jami’ Li -Akhlaq Al-Rawi Wa Adab Al-Sami. Edited by Muhammad Ra’fat Sa’id. Dar al -Wafa, 2002.

Al-Bukhāri, Muhammad bin Ismā’il Abū ‘Abdillah. Ṣaḥīḥ Al-Bukhārī. Edited by Muḥammad Zuhair bin Nāṣir an-Nāṣir. Beirut: Dār Ṭūq an-Najāh, 2001.

Al-Dumainī, Musfar ‘Azmullāh. Naqd Mutun As-Sunnah. Riyadh: Jāmi’ah al-Imām Muḥammad bin Su’ūd al-Islamiyyah, 1984.

Al-Id, Ibn Daqiq. Al-Iqtinah Fi Bayan Al-Istilah, Ed. Beirut: Dar Al- Basha’ir Al - Islamiyyah, 1427/2006. Edited by Amir Hasan Sabri. Beirut: Dar al-Basha’ir al- Islamiyyah, 2006.

Al-Qurtubi, Abu Abdallah Muhamamd bin Ahmad. Al- Jami’ Li -Ahkam Al- Qur’an, Ed. Muhammad Ibrahim Al-Hifnawi Dan Mahmud Hamid Utsman Cairo: Dar Al-Hadis, 1414/1994. Edited by Muhammad Ibrahim al-Hifnawi dan Mahmud Hamid Utsman. Beirut: Dar al-Hadis, 1994.

Al-Qurṭubī, Aḥmad b. ʿUmar al-Anṣārī. Kashf Al-Qināʿ ʿan Ḥukm Al-Wajd Wa’l-Samāʿ. Tanta: Dār al-Ṣaḥāba li’l-Turāth, 1992.

Alifuddin, Muhamamd. Kritik Matan Hadis; Studi Terhadap Pemikiran Muhammad Al-Ghazali 1917-1996. Yogyakarta: Pasca Sarjana UIN Sunan Kalijaga, 1999.

Amin, Ahmad. Duha Al-Islam. Mesir: Maktabah an-Nahdhah al-Misriyyah, 1974.

Al-Salah, Abdurrahman bin. Muqaddimah Ibn Al-Salah. Cairo: Maktabah al-Mutanabbi, 2006.

Al-Suyuti. Al-Ta’zim Wa Al-Minna Fi Anna Abaway Rasulillah Fi Al-Jannah”, Silsilat Matbu’at Da’irat Al-Ma’arif Al-Utsmaniyyah. Vol. 50, 1915.

Al-Syāfi’ī, Abū ‘Abdillah Muḥammad bin Idrīs bin al-‘Abbās. Ikhtilāf Al-Ḥadīṡ. Beirut: Dār al-Ma’rifah, 1990.

Aziz, Abdul. Periodisasi Kritik Matan Hadis; Analisis Perkembangan Metodologi Kritik Matan Hadis Sejak Periode Permulaan Sampai Periode Pasca Athba at-Tabi’in. Yogyakarta: Pasca Sarjana UIN Sunan Kalijaga, 2015.

Brown, A.C. Jontahan. ‘The Rules Of Matn Criticism: There Are No Rules’. Islamic Law and Society 19, no. 4 (2012): 356–96.

Brown, Jonathan A.C. ‘How We Know Early Hadīth Critics Did Matn Criticism and Why It’s so Hard to Find’. Islamic Law and Society 15, no. 2 (2008): 143–84. https://doi.org/10.1163/156851908X290574.

———. The Canonization of Al-Bukhari and Muslim: The Formation and Function of the Sunni Hadith Canon. Leiden: oninklijke Briil NV, 2007.

Fathullah, Ahmad Luthfi. ‘Pengaruh Aqidah Dalam Al Jarh Wa AL Ta’dil,” Hadits Nabi: Otentisitas Dan Upaya Deksturksinya’. Jurnal Kajian Islam 1, no. 2 (2005).

Harald Motzki, Dkk. Analysing Muslim Traditions: Studi in Legal, Exegetical and Maghāzī Ḥadīth. Leiden: Brill, 2010.

Ismail, M. Syuhudi. Hadits Nabi Yang Tekstual Dan Kontekstual: Telaah Ma’anil Hadits Tentang Ajaran Islam Yang Universal, Temporal Dan Lokal. Jakarta: Bulan Bintang, 1994.

Katsir, Ibnu. Tafsīr Al-Qur’ān Al-‘Aẓim. Beirut: Dār al-Fikr, 1995.

Khaldūn, Ibn. Muqaddimah: An Introduction to History. Edited by ed. N.J. Dawood Franz Rosenthal. Princeton: Princeton University Press, 1989.

Matson, Ingrid. Ulumul Qur’an Zaman Kita. Jakarta: Zaman, 2013.

Mochamad Ismail Hasan. ‘Kanonisasi Jonathan Brown Atas Shahih Al-Bukhari’. Living Islam: Journal of Islamic Discourses II, no. 1 (2019): 35–54.

Muḥammad bin Abī Bakar bin Ayyūb bin Sa’d Syamsuddīn ibn Qayyim al-Jauziyyah. Al-Manār Al- Munīf Fī Aṣ-Ṣaḥīḥ Wa Aḍ-Ḍa’īf. Halab: Maktabah al-Maṭbū’ah al- Islāmiyyah, 1970.

Rajab. Kaidah Kesahihan Matan Hadis (Studi Tentang Konsep Shuduhudh Dan ‘illah Menurut Muhaddithun Dan Fuqaha). Yogyakarta: Program Pasca sarjana UIN Sunan Kalijaga, 2008.

Riḍa, Rasyīd. ‘Mas’alah Insyiqāq Al-Qamar’. Majallah Al-Manār, 1993.

Sa’d, Muhammad Ibn. Kitab Al-Tabaqat Al-Kabir. Edited by Ali Muhammad Umar. Cairo: Maktabah al- Khanji, 2001.

Taimiyyah, Taqiyuddin Ahmad ibn. Majmu’at Al -Fatawa. Edited by Sayyid Husain al-Affani dan Khair Sa’id. Mesir: Maktabah a-Tawfiqiyyah, 1398.

Downloads

Published

2021-07-06

How to Cite

KRITIK ATAS KRITIK MATAN JONATHAN A.C. BROWN. (2021). TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 20(1), 144-172. https://doi.org/10.30631/tjd.v20i1.152