Peran LSM dalam Mendukung Anak-Anak Korban Kekerasan
DOI:
https://doi.org/10.30631/91.1-10Keywords:
Education and skills, NGO challenges, Psychosocial supportAbstract
This article discusses the role of Non-Governmental Organizations (NGOs) in supporting children victims of violence through a variety of programs that include psychosocial support, education, and skills development. This research reveals the main challenges faced by NGOs, such as limited funds and human resources, as well as a lack of public awareness. Despite facing many obstacles, NGOs have shown tremendous dedication in helping children recover from trauma and rebuild their lives. The study also provides recommendations to improve the effectiveness of NGO programs through greater support from the government and the community. With the right support, NGOs can continue to provide much-needed services and have a positive impact on children victims of violence.
References
Anggadewi, B. E. T. (2020). Dampak Psikologis Trauma Masa Kanak-kanak Pada Remaja. Solution: Journal of Counseling and Personal Development, 2(2), 1–7.
Anggraeni, R. D. & Sama'i. (2013). Dampak Kekerasan Anak Dalam Rumah Tangga. Artikel Ilmiah Hasil Penelitian Mahasiswa, 1(1), 1–4.
Ariani, N. W. T., & Asih, K. S. (2022). Dampak Kekerasan Pada Anak. Jurnal Psikologi MANDALA, 6(1), 69–78.
Arouf, A., & Aisyah, V. N. (2020). Strategi Keterbukaan Diri oleh Pendamping kepada Anak-Anak Korban Kekerasan Seksual di Surakarta. Jurnal Komunikasi, 15(1), 35–48. https://doi.org/10.20885/komunikasi.vol15.iss1.art3
Asy'ari, S. (2020). Kekerasan Terhadap Anak. Jurnal Keislaman, 2(2), 178.
Auliya, A. N., Choirunnisa, E., & Arif, L. (2020). Peran LSM SPeKTRA Dalam Mutualism Partnership Program Bank Sampah. Societas: Jurnal Ilmu Administrasi & Sosial, 9(1), 52–66.
Ayuningtyas, I. P. I. (2017). Penerapan strategi penanggulangan penanganan PTSD (post-traumatic stress disorder) pada anak-anak dan remaja. Proceedings International Conference, pp. 47-56 1st ASEAN School Counselor Conference on Innovation and Creativity in Counseling: Promoting Equity through Guidance and Counseling. http://ibks.abkin.org.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach. (4th ed.). Sage.
Hidayat, R. (2024). Peran Pekerja Sosial Terhadap Upaya Rehabilitasi Anak Korban Kekerasan Seksual di Sentra Satria Baturraden. Tidak dipublikasi, Skripsi. Fakultas Dakwah, UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri.
Huraerah, A. (2008). PENGORGANISASIAN dan PENGEMBANGAN MASYARAKAT: Model dan Strategi Pembangunan Berbasis Kerakyatan. Bandung: Humaniora.
Mahmudah, Z., & Widiyarta, A. (2023). Peran LSM dalam Penanganan Korban Kekerasan Seksual. Jurnal Kebijakan Publik, 14(2), 220.
Mahmudi, I. N. (2018). Child Abuse: Kekerasan pada Anak dalam Perspektif Pendidikan Islam. Tidak dipublikasi, Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, UIN Raden Intan Lampung.
Mallawi, Muh. N., Natsir, N., & Mappisabbi, A. M. F. (2022). Implementasi Kebijakan Program Pembinaan dan Perlindungan Anak pada Unit Pelayanan Teknis Pusat Pelayanan Terpadu Pemberdayaan Perempuan dan Pelindungan Anak Dinas Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Kabupaten Gowa. Jurnal Ekonomika, 10(1), 1–18.
Margareta, T. S., & Jaya, M. P. S. (2020). Kekerasan Pada Anak Usia Dini (Study Kasus Pada Anak Umur 6-7 Tahun di Kertapati). Wahana Didaktika, 18(2), 171–180.
Matondang, K. A., Ujung, S., Annuradi, M. A. S., & Situmorang, E. A. A. (2024). Mengoptimalkan Efisiensi Anggaran Birokrasi: Tantangan dan Solusi. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(5), 2380–2390. https://doi.org/10.47476/reslaj.v6i5.1278
Maula, I., Irwandi, Sari, A. L., Sarimin, D. S., & Rondonuwu, R. H. S. (2023). Pendidikan untuk Pemerataan Pembangunan: Memperjuangkan Hak Semua Anak. Journal on Education, 05(04), 13153–13165.
Mulyana, N., Resnawaty, R., & Basar, G. G. K. (2018). Penanganan Anak Korban Kekerasan. Al Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 13(1), 77.
Pratiwi, S. O. (2019). Peran Lembaga Swadaya Masyarakat dalam Menangani Kekerasan Terhadap Perempuan (Studi Pada LSM Damar Provinsi Lampung). Tidak dipublikasi, Skripsi. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Lampung.
Rahman, A., Wasistiono, S., Riyani, O., & Tahir, I. (2023). Peran Organisasi Masyarakat (Ormas) dan Lembaga Swadaya Masyarat (LSM) dalam Pembangunan Berkelanjutan di Indonesia. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 7(2), 1461–1471. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v7i2.1492
Rusyda, H. A., Lasmi, A. D., Khairunnisa, S., & Wiguna, V. V. (2021). Posttraumatic Stress Disorder kepada Anak. Syntax Fusion: Jurnal Nasional Indonesia, 1(10), 1–10.
Siburian, M., & Maendrofa, A. (2021). Peranan Lembaga Swadaya Masyarakat (LSM) Terhadap Penanganan Kasus Tindak Pidana Kekerasan Seksual Pada Anak. Jurnal RECTUM, 3(1), 100–106.
Sudarto. (2021). Peranan Lembaga Swadaya Masyarakat (LSM) Terhadap Penanganan Kasus Tindak Pidana Kekerasan Seksual Pada Anak. Jurnal Ilmiah Metadata, 3(2), 599–619. https://doi.org/10.47652/metadata/v3i2
Sugiyono. (2015). Metode penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Suteja, J., & Ulum, B. (2019). Dampak Kekerasan Orang Tua Terhadap Kondisi Psikologis Anak dalam Keluarga. Equalita, 1(2), 5548.







