PERSPEKTIF GURU TERHADAP PENDIDIKAN GENDER DI MADRASAH TSANAWIYAH

Authors

  • Hamise MTs Negeri 2 Tanjung Jabung Barat, Jambi

DOI:

https://doi.org/10.30631/82.87-98

Keywords:

Gender education, Madrasah Tsanawiyah, Teacher's perspective

Abstract

This study aims to explore teachers' perspectives on gender education in Madrasah Tsanawiyah. Using a qualitative approach, data was collected through in-depth interviews, classroom observations, and documentation analysis. The findings suggest that teachers' understanding of gender education varies, with some teachers showing a deep understanding while others still feel confused. The implementation of gender education in the classroom also faces various challenges, including resistance from students and parents as well as limitations in adequate resources and training. Nonetheless, gender education has shown a positive impact on students' attitudes, behaviors, and understandings. Teachers who have the support of madrassas and communities tend to be more successful in teaching this topic. This study emphasizes the importance of holistic and continuous support from various parties to improve the effectiveness of gender education in madrasas.

References

Adriana, I. (2009). KURIKULUM BERBASIS GENDER (Membangun Pendidikan yang Berkesetaraan). Tadrí®s, 4(1), 138–139.

Anisa, A. F. (2022). Upaya Guru dalam Menanamkan Nilai-nilai Kesetaraan Gender di Taman Kanak-kanak TK Hip Hop Sukarame Bandar Lampung. Tidak dipublikasi, Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach (4th ed.). Sage.

Daimah. (2018). Pendidikan Inklusif Perspektif QS. Al-Hujurat Ayat 10-13 Sebagai Solusi Eksklusifisme Ajaran di Sekolah. Jurnal Al-Thariqah, 3(1), 54.

Damayanti, D., & Rismaningtyas, F. (2021). Pendidikan Berbasis Responsif Gender Sebagai Upaya Meruntuhkan Segregasi Gender. Jurnal Analisa Sosiologi, 10(Edisi Khusus Sosiologi Perkotaan), 60–75.

Education Sector Analytical and Capacity Development Partnership (ACDP). (2013). Kesetaraan Gender Dalam Pendidikan di Indonesia. ACDPINDONESIA.

Fatmawati, I. (2023). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran. Revorma, Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 20. http://ejournal-revorma.sch.id

Hasanah, U. (2019). Peran Pendidik dalam Pembelajaran Berbasis Gender pada Anak Usia Dini di Kober Tunas Bangsa. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 43–49. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v6i1.872

Intan, F. R. (2022). Pentingnya Pembelajaran Gender di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. PERNIK Jurnal PAUD, 5(2), 15.

Julianto, A. (2019). Kolaborasi Pendidikan Nonformal, Informal, dan Formal dalam Pendidikan Pemuda di Daerah Istimewa Yogyakarta. DIKLUS: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 3(1).

Lestari, G. A., Abddurrazaq, A., & Noviza, N. (2023). DAMPAK PERBEDAAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KESADARAN GENDER ANAK (STUDI KASUS ORANG TUA REMAJA "D” YANG BERPERILAKU FEMINIM DI DESA MUARA PINANG KABUPATEN EMPAT LAWANG). ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 3(3), 375–379.

Mustaqim, M. (2014). Kurikulum Pendidikan Dasar Dalam Perspektif gender. Yayasan Pramesta Mulya, 9(1).

Ni'am, S. (2015). PENDIDIKAN PERSPEKTIF GENDER DI INDONESIA (Menimbang dan Menakar Peran Gender dalam Pendidikan). Egalita, 10(1).

Nurhaeni, I. D. A. (2024). Kualitas dan Dinamika Formulasi Kebijakan Pendidikan Berperspektif Gender di Propinsi Jawa Tengah. UPT Perpustakaan Universitas Sebelas Maret.

Rahmadi, A., Zwagery, R. V., & Ariani. (2014). Hubungan Tingkat Pengetahuan dengan Penyesuaian Diri Remaja Putri Menghadapi Masa Pubertas Di SMP Darul Hijrah Putri Banjarbaru Tahun 2013. Jurkessia, 4(2).

Saeful, A. (2019). Kesetaraan Gender dalam Dunia Pendidikan. Tarbawi, 1(1).

Safitri, I. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Kesetaraan Gender Kepada Santri di Ma'had Al-Jami'ah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Jember. Tidak dipublikasi, Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Jember.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2024-07-31

Issue

Section

Articles