Akulturasi Budaya Lokal dan Relasi Kekuasaan pada Bisnis Syariah BUMDes

Authors

  • Iiz Izmuddin Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Awaluddin Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Gusril Basir Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Yenti Astari Dewi Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Habibatur Ridha Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Yefri Joni Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30631/36.02.109-124

Keywords:

Acculturation, BUMDes, local culture, Power relations, sharia business

Abstract

This study aims to find the right innovation strategy carried out in the application of business models that have been owned by BUMDes through the process of acculturation of local culture and power relations. This research uses a qualitative approach, with data collection methods through interviews and conservation. The results showed that BUMDes which were the object of this study had a management mechanism by strengthening the cultural side and local wisdom of the community in the form of building cooperation with traditional and religious leaders with the aim that BUMDes could be accepted and grounded in the community. The function of power and power relations has an important meaning in the development of BUMDes in Indonesia through government policies and regulations at the village level, so as to realize strong BUMDes institutions. Aspects of regulations and regulations at the village level become power relations by the authorities in improving the quality and management of BUMDes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, Irwan. (2013). Pappaseng: Kearifan Lokal Manusia Bugis Yang Terlupakan. Sosiohumaniora, 15(3).

Atmojo, M. E., & Fridayani, H. D., Kasiwi, A. N., & Pratama, M. A. (2018). Efektivitas Dana Desa Untuk Pengembangan Potensi Ekonomi Berbasis Partisipasi Masyarakat di Desa Bangunjiwo Program Studi Ilmu Pemerintahan, FISIP Univeristas Muhammad.

Ayat, Rohaedi. (1986). Kepribadian Budaya Bangsa (Local Genius), Jakarta: Pustaka Jaya.

Azwar, Saifuddin. (2007). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chintary, Valentine Queen & Asih Widi Lestari. (2018). Peran Pemerintah Desa Dalam Mengelola Badan Usaha Milik Desa (BUMDES). JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 5(2).

Iswary, Ery. (2012). Orientasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Makassar: Penguatan Peran Bahasa Ibu Menuju Good Society. Prosiding Konferensi Internasional.

Khosyi, Y. A., Nurrohman, A., & Rizqi Anfanni Fahmi. (2018). Analisis Pelaksanaan Program Social Enterprise BUMDes Nglanggeran. Working Paper Keuangan Publik UII.

Lexy J. Moleong. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mutolib, A., Nikmatullah, D., & Effendi, Irwan. (2019). Kontribusi Dana Desa Dalam Pembangunan Badan Usaha Milik Desa di Desa Hanura, Kabupaten Pesawaran, Provinsi Lampung. JSHP: Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(1).

Peraturan Menteri Desa (Permendes), Pembangunan Daerah Tertinggal dan Transmigrasi Republik Indonesia No. 4 Tahun 2015 Tentang Pendirian, Pengurusan dan Pengelolaan, dan Pembubaran Badan Usaha Milik Desa.

Prayogo P. Harto & Ria Riwandari. (2018). Tinjauan Teoritis Laporan Keuangan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Berbasis Syariah. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam 6(2).

Putra, P. A., dkk. (2019). Integrasi Konsep Perbankan Syariah Dengan Pengembangan Badan Usaha Milik Desa (BUMdes) Desa Maredan Siak. Al-Mutharahah, 16(2).

Putra, Surya Anom. (2015). Badan Usaha Milik Desa: Spirit Usaha Kolektif Desa. Jakarta: Kementrian Desa, Pembangunan Daerah Tertinggal, dan Transmigrasi Republik Indonesia.

Rosidi, Ajip. (2011). Kearifan Lokal Dalam Perspektif Budaya Sunda, Bandung: Kiblat Buku Utama.

Rozi, Syafwan. (2010). Relasi Islam dan Negara Dalam Ranah Lokal (Studi Perda No 1 Tahun 2001 Tentang Visi Agam Madani di Kabupaten Agam). Al-Hurriyah, 11(2).

Sedyawati, Edy. (2006). Budaya Indonesia, Kajian Arkeologi, Seni, dan Sejarah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sembiring, Sentosa. (2017). Keberadaan Badan Usaha Milik Desa Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Desa. Jurnal Ekonomi, 39.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 6 Tahun 2014 Tentang Desa.

Wahyuningsih, Sri. (2014). Kearifan Budaya Lokal Madura Sebagai Media Persuasif (Analisis Semiotika Komunikasi Roland Barthes Dalam Iklan Samsung Galaxy Versi Gading dan Giselle di Pulau Madura) Sosio Didaktika 1(2).

Yenty, E., Fitria, N., & Fajri, D. (2018). Rencana Strategis Badan Usaha Milik Nagari Berbasis Syariah Di Nagari Sungayang Kab.Tanah Datar. Batusangkar International Conference, 55–62.

Downloads

Published

2022-12-01

Issue

Section

Articles