Pengaruh Kualitas Produk dan Inovasi Produk terhadap Loyalitas Konsumen Mi Samyang dengan Kepuasan Konsumen sebagai Variabel Mediasi

Authors

  • Arinta Fara Agustine Universitas Negeri Surabaya
  • Khusnul Fikriyah Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30631/akew0013

Keywords:

Product Innovation, Product Quality, Consumer Loyalty

Abstract

This study aims to analyze the effect of Product Quality and Product Innovation on Consumer Loyalty of Samyang Noodles, with Consumer Satisfaction as a Mediating Variable among Muslim Consumers in East Java. This research employs a quantitative method, utilizing primary data obtained through an online questionnaire. The sampling technique used is Purposive Sampling, with a total of 121 respondents. Data analysis is conducted using the SmartPLS 4.0 application with the Partial Least Square (PLS) approach and Structural Equation Model (SEM). The results of this study indicate that (1) Product quality has no effect on consumer loyalty, (2) Product innovation affects consumer loyalty, (3) Product quality and product innovation influence consumer Satisfaction, and (4) Product quality and product innovation do not affect consumer loyalty through consumer Satisfaction as a mediating variable

References

a) BUKU

Abdurrahman, N. H. (2013). Manajemen bisnis syariah dan kewirausahaan. Bandung: CV Pustaka Setia, 110.

Al-Qahthani, M. bin S., & Sayid, S. A. (2000). Loyalitas dan antiloyalitas dalam Islam: al-wala’wal bara’. In Era Intermedia Cet. 1.

Chandra, W. (2021). Loyalitas Pelanggan Terhadap Merek Toko Islami.

Dhewanto, W., Mulyaningsih, H. D., Permatasari, A., Anggadwita, G., & Ameka, I. (2014). Manajemen Inovasi peluang sukses menghadapi perubahan. Yogyakarta: Andi, 51–57.

Elitan, L., & Anatan, L. (2009). Manajemen Inovasi. Bandung: Alfabeta.

Fandy, T. (2002). Manajemen Pemasaran. Penerbit Andi, Jogyakarta, 85.

Gitosudarmo, I. (2000). Manajemen pemasaran. Yogyakarta: Bpfe.

Griffin, J. (2005). Consumer Loyalty, Edisi Revisi Jilid 1 (p. 31). Jakarta: Erlangga.

Hermanto, H. (2019). Faktor Pelayanan, Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan. CV. Jakad Publishing Surabaya.

Kotler, P. (2016). Manajemen Pemasaran. PT Prehallindo Jakarta.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2007). Manajemen Pemasaran, Edisi 12, Jilid 1, Jakarta: PT. Indek Kelompok Gramedia.

Kotller, P., & Armstrong, G. (2012). Principle of marketing 14th edition new Jersey: Pearson Prentice Inc. 254.

Rifa’i, K. (2019). Membangun loyalitas pelanggan. IAIN Jember.

Tjiptono, F. (2008a). Strategi Pemasaran (III). CV. Andi Offset.

Tjiptono, F. (2001). Strategi pemasaran edisi pertama. Yogyakarta: Andi Ofset, 25.

Tjiptono, F., & Chandra, G. (2016). Service, quality dan Satisfaction. Yogyakarta: Andi Offset, 134.

Zimmerer, T. W., Scarborough, N. M., & Wilson, D. (2008). Kewirausahaan dan manajemen usaha kecil. Jakarta: Salemba Empat, 85, 57.

(b) JURNAL

Durriyah, A. K., & Andarini, S. (2023). Pengaruh Inovasi Produk, Kualitas Pelayanan, Dan Promosi Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Kopi Kenangan The Avenue Merr Surabaya. SEIKO: Journal of Management & Business, 6(1), 693 705.

Familiar, K., & Maftukhah, I. (2015). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan melalui kepuasan pelanggan. Management Analysis Journal, 4(4).

Fitri, L. (2018). Konsistensi Konsumen dalam Mengkonsumsi Produk Halal: Suatu Kajian literatur. JURNAL VISIONER & STRATEGIS, 7(2), 101–107.

Oktavia, E., Fatimah, F., & Puspitadewi, I. (2022). Pengaruh Harga, Brand Ambassasor, Brand Image, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Scarlet Whitening Indonesia di Tokopedia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis GROWTH, 20(2), 361–375.

Putra, M. C. S. D., & Ekawati, N. W. (2017). Pengaruh inovasi produk, harga, citra merek dan kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan sepeda motor vespa. Udayana University.

Riu, J. B. G., Udayana, I. B. N., & Hutami, L. T. H. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk Dan Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan “Scarlett Whitening.” Transformasi Manageria: Journal of Islamic Education Management, 3(1), 240–256.

Sujadi, T. P., & Wahyono, W. (2015). Pengaruh Inovasi dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Konsumen Teh Botol Sosro dengan Kepuasan sebagai Variabel Intervening. Management Analysis Journal, 4(4).

(c) Website/INTERNET

DinarStandart. (2022). State of the Global Islamic Economy Report.

GoodStats. (2022). Daftar Merek Mi Instan yang Paling Banyak Dikonsumsi Masyarakat Sepanjang 2022.

GoodStats. (2023). 10 Negara dengan Konsumsi Mi Terbanyak, Ada Indonesia!

IDNTimes. (2017). Hore, 6 Produk Samyang Ini Sudah Dapat Sertifikat Halal MUI!

IDNTimes. (2019). Jadi Gaya Hidup, Benarkah Fans KPop Kaya Raya atau Cuma Modal Kuota?

KumparanNews. (2017). Mi Samyang Haram: Semua yang Perlu Anda Tahu.

SindoNews. (2024). 5 Negara di Benua Amerika dengan Populasi Mayoritas Muslim Terbanyak.

Statista. (2024). Number of Muslim divorces in Indonesia from 2014 to 2023.

Downloads

Published

2025-06-15

How to Cite

Pengaruh Kualitas Produk dan Inovasi Produk terhadap Loyalitas Konsumen Mi Samyang dengan Kepuasan Konsumen sebagai Variabel Mediasi . (2025). Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 10(1), 266-282. https://doi.org/10.30631/akew0013

Similar Articles

1-10 of 42

You may also start an advanced similarity search for this article.