Pengaruh Pemasaran Syariah Offline dan Online terhadap Loyalitas Pelanggan dalam Mengkonsumsi Produk Halal Bermerek Wardah

Authors

  • Sindi Nurfatikasari Author
  • Edi Susilo Universitas Islam Nahdaltul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.30631/ijoieb.v9i2.2756

Keywords:

Quantitative, Offline and Online Sharia Marketing, Customer Loyalty

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of Offline Sharia Marketing and Online Sharia Marketing on Customer Loyalty in consuming Wardah branded halal products. Offline Sharia Marketing is introducing products indirectly with the media used such as newspapers, pamphlets, slayers and brochure brochures. On the other hand, online marketing uses digital technology to promote products or services that are targeted, iteractive and measurable. The main purpose of internet marketing was to promote products, increase referrals and increase traffic through various online marketing techniques. The data analysis method uses the Classical Assumption Test which is then carried out using SPSS 20. The research results indicate that both offline and online sharia marketing have a significant influence, whether individually or collectively, on Wardah customers' loyalty in consuming branded halal products. Marketing strategies based on sharia principles are considered effective in enhancing customer loyalty by incorporating Islamic values and utilizing relevant media platforms.

References

Aditiya, N. Y., Evani, E. S., & Maghfiroh, S. (2023). Konsep Uji Asumsi Klasik Pada Regresi Linier Berganda. Jurnal Riset Akuntansi Soedirman, 2(2), 102–110. Https://Doi.Org/10.32424/1.Jras.2023.2.2.10792

Alifa. Herachwati, Nuri. Muhtadi, R. (2021). Analisis Keputusan Konsumen Terhadap Kosmetik Halal Pada Aplikasi Tiktok Shop Pendekatan Theory Of Planned Behaviour: (Studi Pada Masyarakat Pamekasan). Pharmacognosy Magazine, 75(17), 399–405.

Alkalah, C. (2024). Menggali Perilaku Konsumen Pada Pengguna Kosmetik Di Toko Offline (Studi Kasus Pada Produk Lokal Wardah). Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 8(5), 1–23.

Amir, M. F. (2018). Memahami Evaluasi Kinerja Karyawan Konsep Dan Penilaian. Kinerja Di Perusahaan. (1st Ed.). Mitra Wacana Media. 3, 4614–4628. Https://J-Innovative.Org/Index.Php/Innovative/Article/View/4773

Ana, W., Sophan, T. D. F., Nisa, C., & Sanggarwati, D. A. (2021). Pengaruh Pemasaran Media Online Dan Marketplace Terhadap Tingkat Penjualan Produk Umkm Cn Collection Di Sidoarjo. Media Mahardhika, 19(3), 517–522. Https://Doi.Org/10.29062/Mahardika.V19i3.274

Angelia, D. (2022). 7 Merek Kosmetik Lokal Paling Banyak Digunakan Di Indonesia 2022. Goodstats. Https://Goodstats.Id/Article/7-Merek-Kosmetik-Lokal-Paling-Banyak-Digunakan-Di-Indonesia-2022-36qu.

Azhari, M., & Sazali, H. (2023). Eksistensi Produk Wardah Dalam Pemasaran Di Media Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi Uho : Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi Dan Informasi, 8(2), 244–258. Https://Doi.Org/10.52423/Jikuho.V8i2.37

Azzahra, F., & Wiksana, W. A. (2022). Kegiatan Komunikasi Pemasaran Toko Offline Untuk Membangun Loyalitas Pelanggan. Bandung Conference Series: Communication Management, 2(1). Https://Doi.Org/10.29313/Bcscm.V2i1.1675

Budiaji, W., Fakultas, D., Universitas, P., Tirtayasa, A., Raya, J., Km, J., & Serang Banten, P. (2019). Skala Pengukuran Dan Jumlah Respon Skala Likert (The Measurement Scale And The Number Of Responses In Likert Scale). Jurnal Ilmu Pertanian Dan Perikanan Desember, 2(2), 125–131. Http://Umbidharma.Org/Jipp

Dewi, F. S., Alfiani, J. M., Salsabillah, S., Mahardika, M., Ghifari, A., Yani, R. I., Aulia, Z., Jurusan, M., Syariah, E., Agama, I., & Negeri, I. (2023). Loyalitas Dengan Kepuasan Produk Indomie Sebagai. 1–12.

Dian, S., Siahaan, N., & Putriku, A. E. (2021). Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Promosi Penjualan Terhadap Keputusan Pembelian. Journal Of Business And Economics Research (Jbe), 2(2), 31–35. Https://Ejurnal.Seminar-Id.Com/Index.Php/Jbe/Article/View/730

Djollong, A. F. (2014). Teknik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif (Technique Of Quantiative Research). Istiqra', 2(1), 86–100.

Hamzah, Z., Arif, M., & Nisa, C. (2019). Analisis Komparasi Strategi Pemasaran Dalam Transaksi Jual Beli Online Dan Offline Pada Hijab (Studi Kasus : Mahasiswa Universitas Islam Riau). Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 2(1), 16–26. Https://Doi.Org/10.25299/Syarikat.2019.Vol2(1).3694

Heriana, T., Sudyantara, S. C., & Santika, I. Y. (2022). Dominasi Kebanggan Merek Dalam Pilihan Keputusan Pembelian Produk It (Informasi Teknologi). Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5639–4646.

Hilmiatus Sahla, Muhammad Sayuti, Ricky Syahputra, A. (2019). Konsep Pemasaran Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Pionir Lppm, 5(2), 57–61.

Hoki, L., Simamora, R. B., & Michael. (2024). Analisis Pengaruh Cita Rasa , Suasana Toko Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasankonsumen Di Bambu Ungu Resto. Journal Of Social Science Research, 4(5).

Ilma Agustin, D., Hasanah, U., Gusliyani, A., & Laksana, A. (2024). Strategi Pemasaran Guardian Ramayana Kota Serang Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Wardah. Jurnal Mahasiswa, 6(1), 45–54. Https://Doi.Org/10.51903/Jurnalmahasiswa.V6i1.818

Indra Santoso, F., & Fatchurrohman, M. (2022). Strategi Pemasaran Online Dan Offline Dalam Meningatkan Penjualan Outlet Makbule. Jurnal Ilmu Sosial Humaniora Indonesia, 2(2). Https://Doi.Org/10.52436/1.Jishi.30

Indrasmitha, G., Yuswono, I., & Rahmadhani, S. (2022). Pengaruh Metode Marketing Online Dan Offline Terhadap Peningkatan Omset Umkm Pada Situasi Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi Terapan (Jimat), 13(1). Https://Doi.Org/10.36694/Jimat.V13i1.403

Izanah, A., & Widiartanto, W. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Wardah (Studi Pada Mahasiswi Fisip Universitas Diponegoro). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(3), 259–267. Https://Doi.Org/10.14710/Jiab.2020.28076

Janna, N. M., & Herianto. (2021). Konsep Uji Validitas Dan Reliabilitas Dengan Menggunakan Spss. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (Ddi), 18210047, 1–12.

Junior, O. M. S., Areros, W. A., & Pio, R. J. (2019). Pengaruh Brand Image Dan Persepsi Harga Terhadap Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Datsun Nissan Martadinata). Jurnal Administrasi Bisnis, 8(2), 1. Https://Doi.Org/10.35797/Jab.8.2.2019.23508.1-9

Khairunnisa, C. M. (2022). Pemasaran Digital Sebagai Strategi Pemasaran: Conceptual Paper. Jamin : Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Inovasi Bisnis, 5(1). Https://Doi.Org/10.47201/Jamin.V5i1.109

Lesmana, R., & Ayu, S. D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah Pt Paragon Tehnology And Innovation. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 2(3), 59. Https://Doi.Org/10.32493/Jpkpk.V2i3.2830

Miati, I. (2020). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Keputusan Pembelian Kerudung Deenay (Studi Pada Konsumen Gea Fashion Banjar). Abiwara : Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis, 1(2), 71–83. Https://Doi.Org/10.31334/Abiwara.V1i2.795

Mulyantina, P. (2019). The Influence Of Online And Offline Strategic Marketing Communication To Purchase Intention Of Singapore Airlines Pratiwi Mulyantina Pratiwi Mulyantina. Coverage: Journal Of Strategic Communication, 9(2), 1–10.

Novita, N. A., Oktianingrum, S., & Sanjaya, V. F. (2022). Pengaruh Digitalisasi Pemasaran (Pemasaran Online) Terhadap Peningkatan Pendapatan Umkm Pada Perspektif Ekonomi Syariah Di Kota Bandar Lampung. Al-Dzahab, 3(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.32939/Dhb.V3i1.1037

Nurfauzi, Y., Taime, H., Hanafiah, H., Yusuf, M., Asir, M., Majenang, S., Jambatan Bulan, S., Bina Bangsa, U., Bandung, S., & Makassar, I. (2023). Literature Review:

Analysis Of Factors Influencing Purchasing Decisions, Product Quality And Competitive Pricing Literature Review: Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian, Kualitas Produk Dan Harga Kompetitif. Management Studies And Entrepreneurship Journal, 4(1), 183–188. Http://Journal.Yrpipku.Com/Index.Php/Msej

Nurlina, Milasari, & Indah, D. R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Pengiriman Barang Pt. Citra Van Titipan Kilat Kota Langsa. Jurnal Samudra Ekonomika, 3(1), 1–8.

Nyonyie, R. A., Kalangi, J. A. F., & Tamengkel, L. F. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Kosmetik Wardah Di Transmart Bahu Manado. Jurnal Administrasi Bisnis, 9(3), 18. Https://Doi.Org/10.35797/Jab.9.3.2019.25123.18-24

Pahrijal, R., Maharani, A., & Fitroh, M. N. (2022). Peran Dan Efektivitas Iklan Di Media Sosial Sebagai Media Pemasaran Produk-Sebuah Tinjauan Literatur. Seminar Nasional Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 1–11. Https://Prosiding.Senmabis.Nusaputra.Ac.Id/Article/View/93/78

Patrianti, T. (2020). Mengelola Citra Dan Membangun Reputasi: Studi Atas Peran Peran Public Relations Di Universitas Muhammadiyah Jakarta. Kais: Kajian Ilmu Sosial, 1(1), 44–55. Https://Jurnal.Umj.Ac.Id/Index.Php/Kais/Article/View/6289

Pradiptha, A. P., Setiono, D., Putra, D. P., & Widyananda, R. (2024). Pengaruh Komunikasi Pemasaran , Kualitas Produk , Dan Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Di Tiktok Shop Abstrak. 5(3), 2548–2560.

Putri Alesiana Nadia, W. U. C. (2024). Pengaruh Citra Merek, Kepercayaan Religius, Dan Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Melalui Perilaku Terhadap Produk Dan Kesadaran Halal Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Produk Kosmetik). 8(2), 1–21.

Rakhi, H. (2019). Analisis Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik: Studi Kasus Kota Pontianak. Islamiconomic: Jurnal Ekonomi Islam, 10(1), 21–38. Https://Doi.Org/10.32678/Ijei.V10i1.119

Rincel Dwi Rahayu, & Lidya Martha. (2024). Pengaruh Kualitas Produk Dan Desain Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Wardah Pada Ela Kosmetik Padang. Jurnal Riset Manajemen, 2(2), 94–112.

Rivki, M., Bachtiar, A. M., Informatika, T., Teknik, F., & Indonesia, U. K. (2020). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Dan Offline Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Minat Beli Ulang Konsumen Pada Konsumen Pembelian Produk Makanan Cepat Saji Di Kota Surabaya. 112, 19–32.

Sambodo Rio Sasongko. (2021). Faktor-Faktor Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(1), 104–114. Https://Doi.Org/10.31933/Jimt.V3i1.707

Satria, T. B., Listyani, I., & K, B. W. (2024). Pengaruh Pemasaran Online Dan Pemasaran Offline Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Coffeeshop Beli Kopi Kota Kediri. Musytari Neraca Manajemen Ekonomi Dan Akuntansi, 5(3), 80–90.

Sugiyanti, L., Arwani, A., Dewi, R. S., & Fadhillah, M. D. (2023). Strategi Pemasaran Melalui Pemasangan Iklan Di Media Sosial. Jurnal Manajemen Pemasaran Internasional, 2(1), 215–225.

Sulistyo Wardani P, R. I. P. (2022). Pengaruh Pengembangan Karier Dan Disiplin

Kerja Terhadap Prestasi Kerja Pegawai Negeri Sipil (Pns) Staf Umum Bagian Pergudangan Penerbangan Angkatan Darat (Penerbad) Di Tangerang. Jurnal Ilmiah M-Progress, 12(1), 13–25. Https://Doi.Org/10.35968/M-Pu.V12i1.862

Susmita, D. A., & Aslami, N. (2021). Potensi Teknologi Dan Media Sosial Dalam Meningkatkan Pemasaran Produk Asuransi Syariah. Visa: Journal Of Vision And Ideas, 2(1), 39–52. Https://Doi.Org/10.47467/Visa.V2i1.809

Wahdaniah, I., & Sari, A. (2021). Pembeli Adalah Raja: Strategi Komunikasi Pemasaran Konvensional Warung Spesial Sambal Menghadapi Persaingan Pasar Modern. Journal Of Servite, 2(1), 37. Https://Doi.Org/10.37535/102002120204

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Pengaruh Pemasaran Syariah Offline dan Online terhadap Loyalitas Pelanggan dalam Mengkonsumsi Produk Halal Bermerek Wardah. (2024). Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 9(2), 384-401. https://doi.org/10.30631/ijoieb.v9i2.2756

Similar Articles

11-20 of 79

You may also start an advanced similarity search for this article.